Een cliënt breekt haar pols. De mentor/curator wordt pas enkele dagen later op de hoogte gesteld. Wat moet/kan de mentor/curator doen?
Dit is niet goed, het belemmert de mentor/curator in de uitoefening van zijn taken (toezicht op goede invulling van gezondheidszorg in het belang van de cliënt). Anderzijds mag de mentor/curator er ook op vertrouwen dat de medewerkers van de zorginstelling te goeder trouw handelen. Een gesprek is de aangewezen eerste stap.
Mag de mentor/curator gebruik maken van het klachtrecht van de instelling?
Een mentor/curator wordt geacht de belangen van de gementoreerde/curandus te behartigen. Als hij twijfelt aan de manier waarop in de instelling invulling wordt gegeven aan deze zaken, dan kan hij uiteindelijk een klacht indienen, maar dat is de laatste stap. Het is belangrijk dat hij eerst in gesprek gaat met de medewerkers van de instelling.
Goede communicatie en samenwerking met de instelling in het belang van zijn gementoreerde/curandus is een belangrijk aspect van de invulling van zijn taak als mentor/curator.